miercuri, 27 septembrie 2017

Consultare publica pe legea manualului

Legea manualului e perfect inutila.
Nu inteleg logica pentru care manualul se declara bun de interes public. Nu inteleg urmarile juridice ale acestui lucru, vazand ca nu cunosc unde in legislatia romana se defineste ce este un bun de interes public.El nu intra in patrimoniul ministerului, asa cum se arata in expunerea de motive, ca nu are temei legal.
In opinia mea, a fi bun de interes public este o chestiune de fapt si nu de drept. Numai prin prisma faptului ca un bun serveste unui interes public, el este de interes public. Nimeni nu a crezut ca manualele elevilor de primara ori gimnaziala sunt chestii de interes privat in unele gospodarii si atat.
Era necesar sa facem o lege care sa ne arate evidentul? Daca da, inseamna ca imi scapa definitia legala a bunului de interes public. 
Eu sunt avocat. Prestez un serviciu de interes public. Totusi, sunt privat si nu sunt in proprietatea Ministerului Justitiei. Exista multe entitati private de interes public, de ce manualul nu ar fi unul? Ca pana acum asa a fost. 
Ref. la manual unic sau nu, din proiectul de lege nu reiese nimic in acest sens. Faptul ca un manual e unic (fiecare manual alternativ era unic) nu inseamna ca el este si singurul disponibil pe piata. Daca facem o lege pe care o asociem la nivel de discutii publice cu manualul unic (controversat si ratat in Europa), atunci sa ne asumam si sa scriem negru pe alb asta.
In privinta art. 12, consider articolul redundant prin raportare la dispozitiile legii drepturilor de autor.
Astfel, nimeni nu a crezut ca, prin mentionarea a doua poezii in manualul de limba romana, statul roman va plati drepturi de autor urmasilor lui Eminescu. Exista legislatie in acest sens, clara, iar legea manualului unic nu poate devia de la aceasta. O opera noua poate avea la baza opere anterioare din care sa cuprinda pasaje, citate, referinte, cu mentiunea sursei, atata timp cat opera rezultata este una noua, si ea aparata la randul ei de legea drepturilor de autor. Pentru astfel de citate, referinte etc. Nu se platesc si nu se datoreaza drepturi de autor, fie ca autorul vrea sa faca un compendiu sau un manual. Consider redundanta precizarea asta in legea manualului, ea ducand la impresia unei necunoasteri a legislatiei in materie.
Intreaga expunere de motive se refera exclusiv la impotenta de a asigura manuale pentru toate minoritatile, clasele, materiile si nu pare a avea vreo legatura cu orice alt subiect: calitatea lor, oportunitatea varierii abordarilor din manual, necesitatea ca un elev cu IQ ridicat si talent la matematica sa studieze dupa acelasi manual ca un elev complet dezinteresat de aceasta materie si fara vreo aplecare catre ea si care exceleaza la pictura...
Din expunerea de motive reiese ca nu avem manuale pentru unele minoritati pentru ca editurile nu au licitat, acestea cerandu-se in tiraje mici. Ok, se poate face un caiet de sarcini aplecat pe aceasta problema in care unul dintre criteriile de departajare sa fie tocmai editarea si a unui manual in tiraj mai mic sau a unuia pentru minoritati sau a unuia pentru anumite materii specifice anumitor scoli? De asemenea, vazand faptul ca in toata tara exista problema contestarii licitatiilor, se poate modifica legea licitatiilor pentru a se putea trage la raspundere societatea care nu a castigat in instanta contestarea, aceasta trebuind sa acopere pierderile cauzate de intarzierea creata de o contestare respinsa? Cum ar fi costurile manualului temporar pentru clasa a V-a sau similar... Se vor gandi de doua ori poate sa atace.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu